Schoolwandeling 2024 - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

schoolwandeling 2024
Twintig jaar historische schoolwandeling.

Op donderdag 3 oktober vond voor de twintigste keer de jaarlijkse historische schoolwandeling plaats voor leerlingen uit groep 7 van de Diepenveense basisscholen OBS Slingerbos en De Zonnewijzer. Dat inmiddels van een traditie sprake is mag duidelijk zijn.

De historische schoolwandeling. Twintig jaar geleden werd namens de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en omgeving de werkgroep ‘Historische schoolwandeling’ opgericht. Het doel was om de basisschoolleerlingen bewust te maken van de geschiedenis van het dorp Diepenveen. De wandeling zou dan langs historische plekken en monumenten in en rondom Diepenveen moeten lopen. Maar daarvoor had je wel de medewerking nodig van de scholen, van vertellers en van gidsen. Vanaf de eerste keer tot aan deze twintigste keer heeft de werkgroep die medewerking altijd gekregen.

Ook dit jaar was de start bij de dorpskerk, waarna 71 leerlingen verdeeld over vijf groepen en ‘onder aanvoering’ van de gidsen de wandeling maakten. Bezocht werden de toren van havezate Rande, de voormalige Naai- en breischool, de Molenkolk, de oude begraafplaats aan de Roeterdsweg en het Kulturhus. Op deze locaties werd ‘het verhaal’ verteld. Uiteraard was er onderweg ook gelegenheid voor een pauze en een versnapering.
Organisatoren van het eerste uur.

Sinds het begin hebben zowat 1600 kinderen aan de historische schoolwandeling meegedaan. Dat betekent dat een grote groep jonge mensen de geschiedenis van het dorp kent en dat is een verdienste waarbij stilgestaan mag worden. Zeker nu de vier dames van het eerste uur, Lamberthe de Jong, Marian Thijssen, Joke Riemersma en Annie de Ruiter, hebben besloten te stoppen. De dames werden dan ook na afloop van de wandeling tijdens de evaluatielunch in de ‘Notenhof’ toegesproken door Jan Helderman, voorzitter van de Historische Vereniging. Hij benadrukte het belang van deze werkgroep voor zowel de vereniging als voor het dorp. Want als de leerlingen en de begeleiders thuiskomen dan wordt er gepraat over wat ze hebben gehoord en gezien en zo wordt de geschiedenis verder uitgedragen. En dat zal ook nu weer gebeuren, want de leerlingen waren weer bijzonder geïnteresseerd en ook de vertellers en gidsen, bij elkaar 20 vrijwilligers, kijken terug op een geslaagde schoolwandeling.
Voor de vier dames is dit dan ook een mooi moment om afscheid te nemen en het 4e lustrum mee af te sluiten. Van de voorzitter kregen ze bloemen aangeboden en werden ze bedankt voor hun enthousiaste inzet gedurende al die jaren.
V.l.n.r. Joke Riemersma, Marian Thijssen, Annie de Ruiter en Lamberthe de Jong. Gedurende twintig jaar hebben zij zich ingezet voor het organiseren van de historische schoolwandeling in Diepenveen.