Planetarium - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

Planetarium in Diepenveen

Het Eise Eisinga Planetarium in Franeker is door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. Het eeuwenoude planetarium is het oudst werkende ter wereld. Op 27 oktober krijgt Diepenveen voor een dag ook een planetarium. De Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) doet dan met een mobiele, opblaasbare koepel mee aan de ‘Dag van de meteoriet’.

Gastlessen.
Sterrenkundige Niek de Kort heeft verleden week gastlessen gegeven voor de groepen 7 en 8 van de beide basisscholen in het dorp. Zowel de kinderen als de leerkrachten waren hierover zeer enthousiast. De gastlessen waren de opstap voor een bezoek aan het mobielplanetarium met daarin een scherm en een volledig virtuele voorstelling die door NOVA wordt verzorgd.
In de koepel zitten de leerlingen op kussentjes die tegen de binnenwand van het planetarium staan. De operator is een student Sterrenkunde die in het midden zit met een snelle laptop en een speciale beamer. Van daaruit stuurt hij de planetariumvoorstelling.

Meemaken.
Hoewel het mobiele planetarium primair is bedoeld voor de leerlingen van de groepen 7 en 8, zijn ook kinderen uit andere groepen die geïnteresseerd zijn in sterrenkunde van harte welkom. Maar ook volwassen die geïnteresseerd zijn mogen gerust meedoen (je zit dan wel op een kussen!). Het mobiel planetarium staat vrijdag 27 oktober opgesteld in de sportzaal van het Kulturhus Diepenveen. De voorstellingen beginnen om 10 uur en duren een half uur.
Verder is er nog een demonstratie over micrometeorieten in de sportzaal en worden in de kleine zaal van het Kulturhus om 11:00 uur twee lezingen over de meteoriet ‘Diepenveen’ gegeven. Ook hiervoor is iedereen welkom.