Meteoriet - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

27 oktober 2023:
‘Dag van de meteoriet’ in Diepenveen

Op 27 oktober 1873 viel in de directe omgeving van het dorp Diepenveen een meteoriet. Twee personen waren ooggetuige van het inslaan van het object, dagloner Albert Bos en zijn vrouw die aan het werk waren op het land. De meteoriet wordt tegenwoordig bewaard in het museum Naturalis in Leiden en is daar één van de topstukken.

De inslag van deze ruimtesteen bij Diepenveen, dit jaar precies 150 jaar geleden, is voor de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving reden om op vrijdag 27 oktober 2023 een feestelijk programma rond de meteoriet te organiseren. Op "De dag van de meteoriet" zullen een aantal evenementen plaatsvinden waaronder de aanwezigheid van een mobiel planetarium voor de schoolkinderen, een demonstratie met de Meteoriet Impact Simulator en de onthulling van een herinneringsmonument voor meteoriet Diepenveen.

’s Avonds verzorgt de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde een aantal lezingen in het Kulturhus Diepenveen. De lezingen zullen een fraaie inkijk bieden in de wereld van meteoren- en meteorietenonderzoek.