Hist. Avond 2024 - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

Historische Avond 7 nov 2024

7 nov a.s. vind de historische Avond plaats. Deze wordt gehouden in het Hof van Salland/Kulturhus. De avond begint om 20:00 uur en de zaal is open vanaf 19:30 uur.

Over de lezing
De lezing op deze avond gaat over het Cisterciënzer klooster Sion aan de Vulikerweg in Diepenveen en wordt gegeven door Peter Dullaert. Aan de hand van foto’s en films vertelt hij over de rijke geschiedenis van het klooster dat in 1883 werd gesticht. Het kloosterleven eindigde in 2015 bij het vertrek van de laatste monniken. Ook de nieuw ingeslagen weg met Klooster Nieuw Sion zal ter sprake komen.

Over de spreker
Peter Dullaert werd geboren in Zutphen en handelde na zijn middelbare school aanvankelijk in antiek, terwijl hij ook theologie studeerde. Maar het geloof riep. Hij werd pastor van de Raalter Pauluskerk en later van de Deventer Broederenkerk. Ook was hij manager bij de Katholieke Bijbelstichting en directeur bij uitgeverij Adveniat. Van meer recente datum kennen we hem als grondlegger en mededirecteur van Klooster Nieuw Sion.

Op de Historische Avond zal ook het merklappenboek gepresenteerd worden.
Dit is de laatste aanwinst in de Historische Reeks.

De merklappen zijn gemaakt door Diepenveners, vanaf de 19e eeuw tot nu. De merklappen worden uitvoerig beschreven. Ook wordt het verhaal verteld van de maakster van de merklap.

In het Kulturhus is ook een tentoonstelling van foto's van Klooster Sion te zien vanaf 7 nov.