Droge voeten - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

9 november: Historische Avond in Diepenveen

Op 9 november aanstaande organiseert de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving een Historische Avond in het Kulturhus Diepenveen. De lezing begint om 20:00 uur en de zaal is open vanaf 19:30 uur.
De lezing van deze avond wordt verzorgd door weerkundige Jacob Kuipers en heeft als titel ‘Hoe lang houdt Diepenveen nog droge voeten?‘. Hij neemt ons mee in een reis door de tijd die begint met de beruchte stormvloed uit 1825 die grote schade aanrichtte in Overijssel. Er wordt teruggeblikt op de barre winters uit de vorige eeuw zoals die van 1963 en de sneeuwstorm die in 1979 Noord-Nederland teisterde. Naast de landelijke grote weer gebeurtenissen worden ook bijzondere situaties in de regio behandeld. Zo was er in 1917 een grote overstroming bij de Hoven, liep de Veluwe grote schade op door zeer zware stormen in 1972 en 1973 en had Deventer overlast van de hoge waterstand van de IJssel in 1995. De laatste jaren zijn het de terugkerende droge zomers die opvallen.
Foto: archief Hist. Ver. Dorp Diepenveen e.o.
Het weer is een bron van mooie en soms ook heftige natuurverschijnselen die in deze lezing ruimschoots aan de orde komen. Uiteraard komt de klimaatverandering ter sprake en wat de mogelijke gevolgen voor Diepenveen zijn. Hoe lang houden we zelf nog droge voeten? Kortom een presentatie met bijzondere beelden, die op zeer toegankelijke wijze van commentaar worden voorzien. Daarbij vormt het gesprek tussen de spreker en de aanwezigen een wezenlijk onderdeel van de presentatie.

Met de lezing ‘Hoe lang houdt Diepenveen nog droge voeten?‘ belooft het een uiterst interessante avond te worden.
De toegang is gratis en iedereen is welkom.