ALV 2022 - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

Lezing 'Boeren Magie'

Op 7 april 2022 organiseert de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving in het Kulturhus de lezing ‘Boeren Magie – De extra dimensie van het platteland’. De heer Bornebroek uit Enschede laat ons op luchtige wijze kennismaken met  de magische belevingswereld die van oudsher zo’n belangrijk deel uitmaakte van het dagelijks leven.

Vanaf de prehistorie tot in de 20ste eeuw werd het dagelijkse doen en laten van de mensen, ook zeker in deze regio, beïnvloed door bijgeloof. Gevel- en stiepeltekens, stalramen, muurankers, oeleborden, heilsknopen, levensbomen, zwerfstenen, hazelaar, lijsterbes en vlierstruik om er maar een paar te noemen, hadden oorspronkelijk allemaal een magische waarde.

Overal zijn nog heel wat aspecten van deze oude magische symboliek te vinden in de directe woonomgeving en dat niet alleen op het platteland, maar overal. Zonder het te beseffen, zijn we omringd door uitingen van het gedachtengoed van onze voorouders uit de prehistorie. Dat is vooral te danken aan de katholieke kerk die tijdens de kerstening veel van de voorchristelijke symbolen, rituelen en gebruiken heeft overgenomen om de acceptatie van de nieuwe religie te bevorderen.

‘Boerenmagie’ is dus heel oud, maar ook heel modern. Voor wie eenmaal heeft kennis gemaakt met het thema, zal de beleving van het landschap voor altijd zijn veranderd door de extra dimensie die ‘boerenmagie’ er aan toevoegt.

Iedereen is welkom voor deze bijzondere lezing en de toegang is gratis. We hopen u op 7 april om 20:30 uur welkom te mogen heten in het Kulturhus te Diepenveen.