25 jaar Hist_Ver - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

25-jarig jubileum Historische vereniging
Het is dit jaar vijfentwintig jaar geleden dat de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving werd opgericht.
Het spreekt voor zich dat dit jubileumjaar niet ongemerkt voorbij mag gaan.
Met een aantal evenementen verspreid over het jaar zal hieraan dan ook aandacht worden geschonken.

Het eerste evenement betreft de ceremonie voor de start van het jubileumjaar en de lancering van de 'Canon van Diepenveen' op internet.

Het evenement vindt plaats op donderdag 19 januari 2023 in het Kulturhus Diepenveen, Dorpsstraat 30 te Diepenveen.
De ceremonie vangt aan om 16:00 uur en duurt tot 17:00 uur.
Opening jubileumjaar 19 januari Hof van Salland

Lancering Canon van Diepenveen. Op donderdagmiddag 19 januari jl. maakten zo’n honderd leden van de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en omgeving de lancering van de ‘canon van Diepenveen’ live mee. Op een beeldscherm werd de aanwezigen uitleg gegeven over de bereikbaarheid en inhoud van canon. De reacties op wat door de makers van de canon was gerealiseerd waren uiterst positief. Met de canon is de geschiedenis van Diepenveen op beknopte wijze toegankelijk geworden voor iedereen die hierin is geïnteresseerd. Veel aandacht is geschonken aan extra beeldmateriaal en het verstrekken van referenties. Onder ‘colofon’ is het mogelijk om via een link naar de website van de historische vereniging en de knop ‘Nieuwsbrieven’ veel meer digitaal toegankelijke informatie over de geschiedenis van Diepenveen te vinden. Publiekshistoricus Martin van der Linde van de IJsselacademie keek nog terug op het canon project van twintig jaar geleden en sprak zijn waardering uit dat ook Diepenveen nu over een prachtige canon beschikt. De lancering van de canon van Diepenveen was het eerste evenement dat de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en omgeving in 2023 organiseerde als onderdeel van het 25 jarige bestaan.
De canon is te bereiken via Canon van Nederland, regiocanons en dan Overijssel.

Historische vereniging bestaat 25 jaar. Voorzitter Jan Helderman nam in zijn toespraak de aanwezigen mee naar het ontstaan van de vereniging en wat er door de jaren heen is bereikt. Gedurende het jubileumjaar zullen meerdere evenementen plaatsvinden. Welke evenementen te verwachten zijn stonden vermeld op een banner die werd onthuld door erelid Lamberthe de Jong en oud voorzitter Herman Denekamp. Een merklappen tentoonstelling, een wandel- en fietsevenement en de ‘dag van de meteoriet’ zijn daar enkele voorbeelden van. Met het ontsteken van de jubileumtaart met 25 lampjes en 25 foto’s van gedenkwaardige momenten door wethouder Ilse Duursma ging het jubileumjaar van start. De wethouder liet in haar toespraak weten het bijzonder te waarderen dat veel leden van de historische vereniging actief betrokken zijn bij de activiteiten. Het bedenken en realiseren van het interessante jubileumprogramma is daarvan een goed voorbeeld. Ze wenste de vereniging nog een mooi jubileumjaar toe.

Honderd jarige Sempre Crescendo. Het honderd jarige bestaan van de muziekvereniging Sempre Crescendo uit Diepenveen op 23 januari a.s. kan als bijzonder worden aangemerkt. Alle reden voor de voorzitter van de historische vereniging om Sempre Crescendo met dit heugelijke feit te feliciteren. De voorzitter van de muziekvereniging, Karin van Berkel, gaf een korte presentatie over de vereniging. Ze bedankte vervolgens de historische vereniging voor het gegeven podium en onthulde ook een banner met de evenementen voor hun jubileumjaar.