boek 150 jaar meteoriet Diepenveen - Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.

Nieuwe publicatie in Historische reeks Diepenveen

Het eerste exemplaar van het boek ‘150 jaar meteoriet Diepenveen’ werd tijdens de ‘Dag van de meteoriet’ op 27 oktober aan Ron König, burgemeester van Deventer, uitgereikt. De Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving had deze dag georganiseerd ter herinnering aan de val van een meteoriet bij  Diepenveen precies honderdvijftig jaar geleden.
Meteoriet ‘Diepenveen’ is de meest bijzondere van de zes meteorieten die in ons land zijn gevonden. De laatste 10 jaren hebben tientallen wetenschappers van over de hele wereld, waaronder van NASA, de meteoriet onderzocht. Deze meteoriet blijkt uit materiaal te bestaan dat waarschijnlijk is gevormd bij het ontstaan van ons zonnestelsel en heeft mogelijk bijgedragen aan het ontstaan van leven op aarde.
Dit boek gaat over de laatste honderdvijftig jaar van de  4.6 miljard jaar oude meteoriet. Het beschrijft niet alleen waarom deze ruimtesteen voor de wetenschap zo van belang is, maar laat ons ook kennismaken met het dorp Diepenveen rond 1873 en vertelt over de omzwervingen die de meteoriet daarna in Deventer heeft gemaakt totdat het in het museum Naturalis in Leiden belandde.

Het boek is te bestellen via de webshop van de Historische Vereniging Dorp Diepenveen e.o.